מקדמת דנא מתלבטים חכמים בשאלה האם יכולת ניהולית היא תכונה מולדת או נרכשת. וכמו תמיד התשובה היא די באמצע. במקרה זה ניתן לדייק ולומר שהתשובה יותר נעוצה ביכולת נרכשת, היינו מקצוע שאותו צריך ללמוד. לא שלא צריך תכונות מולדות, אשר בסופו של דבר יהפכו את המנהל לנוצץ בתחומו, אבל לרוב, ובעיקר בעידן בו אנו חיים אשר כל הידע הניהולי נמצא מסודר בספרי עזר, העניין תלוי לרוב ורק בלימוד.
הדור שרוצים להיות אך ורק מנהלים
לפני שנמשיך ונפרט מה בעצם לומדים בקורס למנהלים , ניתן מעט מידע על אספקט מודרני שאנו חווים היום בכל מה שקשור לתחום הניהול. בשונה מדורות קודמים, בעיקר מדובר על ילידי שנות ה – 50 וה – 60 , אשר ככל שמדובר על הירכייה במקומות עבודה, אנו רואים שכבה מסויימת הממלאת את תפקיד הפועל, ושכבה חברתית אחרת, יותר משכילה הממלאת את תפקיד הניהול. לרוב לא הייתה ניעות בין שתי השכבות . הכל משתנה כאשר אנו נתקלים בדור שנולד בשנות ה – 80 ושנות ה- 90 .
סוציולוגים מאפיינים את הדור שנולד בשנות ה – 80 כדור ה – Y, דור המאופיין בניעות גבוהה, גמישות מחשבתית, ורצון להתקדם במהירות. לכן רובם שואפים להיות בתפקידי ניהול. דור שלא יכול לראות את עצמו בתפקידים נחותים וחסרי יצירתיות ואחריות. לכן רובם שוקלים אפילו בגיל צעיר או מיד אחרי הצבא קורס ניהול, באופן מאוד טבעי כמו היו קונים כרטיס לדרום אמריקה.
מה לומדים בקורס ניהול
כל קורס ניהול ראוי לשמו עוסק בהתמקצעות בשיטות ניהול שונות – ישנם עשרות שיטות ניהול שפותחו בשנים האחרונות. הכמות הרבה נוצרה בעיקר כיוון שאנו חיים בתקופה בה אנו חשופים לכמיות עצומות של מידע, הרגלי רכישה חדשים , מוצרים שונים ומשונים, כל אלו יצרו שירותים וצרכים ייחודיים שלהם צריך לספק מענה בכל מיני שיטות יחודיות. בנוסף אנו חיים בתקופה אשר מאופיינת בדינאמיות קיצונית במיוחד אשר מחייבת גמישות מחשבתית, כושר הסתגלות גבוה למצבים חדשים ומשתנים. לדוגמא, אסונות טבע, משברים כלכליים, תחרות קיצונית בין חברות שונות על אותו נתח קהל, צורות פרסום שונות, הרגלי קניה שונים, למשל קניה מקוונת, ועוד.
מנהל שלא יהיה מעודכן בכל הידע הנצבר בכל מה שקשור לניהול, יישאר מאחור, ולא יהיה מנהל אפקטיבי.